4 Tips om e-mailadressen te verzamelen

Met deze 4 tips om e-mailadressen te verzamelen, ga ik je aan nieuwe klanten helpen. Want wist je dat maar 10% van je volgers op Facebook jouw post daadwerkelijk te zien krijgt? Dat wil dus zeggen, dat als jij op Facebook 1000 volgers hebt, maar 100 mensen jouw content daadwerkelijk te zien krijgen. Een gemiste kans als je het mij vraagt!

En wat gebeurt er als jij een hele grote following op bijvoorbeeld Instagram hebt en daar veel klanten uit krijgt, maar het bedrijf ineens besluit om te stoppen met de app. Dan ben jij al je potentiële klanten kwijt.

Reden te meer dus om e-mailadressen te verzamelen, die heb je namelijk in eigen beheer.

De eerste tip om e-mailadressen te verzamelen – Geef gratis waarde

Deze waarde kun je geven in de vorm van een gratis weggever. Het moet iets zijn dat veel waarde heeft voor je doelgroep, waar ze ook echt iets mee kunnen.

Om erachter te komen wat voor soort weggever jij wilt maken, kun je jezelf de volgende vragen stellen:
• Waar ben ik een expert in?
• Welke terugkerende vragen krijg ik telkens van mijn huidige klanten?
• Waarmee kan je het leven van je klant gemakkelijker maken?
• Wat vind ik leuk om te maken en (gratis) te delen?

De tweede tip – Probeer te achterhalen wat het pijnpunt of de droom van je klant is

Een groot deel van online marketing bestaat uit het begrijpen van hoe jouw potentiële klant zich voelt en wat het probleem is dat zij wil oplossen. Je wilt een echte connectie maken met je klant, want alleen op die manier trek jij ook de klanten aan die bij jou passen. Het probleem kun je boven water krijgen door middel van een marktonderzoek.

Maar stel jezelf ook eens de volgende vragen:
• Waarom is ze op zoek naar jouw product/dienst?
• Wat heeft haar zover gebracht dat ze nu op zoek is naar jouw product/dienst? Waar wil ze vanaf?
• Welke behoefte lost jouw product/dienst op?
• Wat frustreert haar op dagelijkse basis?
• Waar verlangt ze op dit moment het meest naar?

De derde tip om e-mailadressen te verzamelen – Maak een aantrekkelijk format

Je weet nu waar jij expert in bent en waar je klant naar op zoek is, nu ga je dit omzetten in een aantrekkelijk format. Wat zal hem of haar het meeste helpen? Bedenk een gratis weggever waar je klant meteen iets mee kan doen. Help haar nu al van punt A – het probleem, naar punt B – de oplossing.

Maak bijvoorbeeld een:
• Downloadbaar e-boek
• Checklist
• Werkboek
• Sjabloon / spreadsheet
• Minicursus via e-mail
• 5-daagse challenge
• Digitaal productvoorbeeld
• Video / audio-inhoud
• Facebook-groep / community

Als je het idee helemaal klaar hebt, kun je beginnen aan de opmaak. Een gratis programma zoals Canva kan je helpen om een professionele look en feel in je eigen huisstijl te maken.

Wat voor format je ook maakt, zorg ervoor dat je klant onder de indruk is. Geef nét dat beetje extra, zodat je potentiële klant niet meer om je heen kan. Iets gratis geven creëert tot een bepaalde hoogte ook een soort gunfactor. Je klant heeft iets gratis gekregen wat haar echt heeft geholpen waardoor zij toch het gevoel krijgt dat ze je iets terug wil geven.

De vierde tip – Promoten, promoten, promoten

Als je gratis weggever helemaal klaar is, maak je een aanmeldformulier op je website en koppel je eventueel een e-mailfunnel. Daarna hoef je je product alleen nog maar te promoten.

Dit kun je doen door:
• Een pop-up op je website te plaatsen
• Bij elke blog of vlog die je maakt een verwijzing naar de gratis weggever te maken
• Verwijzen naar je gratis weggever in je social media biografie
• Creëer pins op Pinterest naar je gratis weggever
• Regelmatig je gratis weggever te delen in een social media post

Ik hoop dat je met deze tips een begin kunt maken met het verzamelen van e-mailadressen. En als je hulp nodig hebt met het technische gedeelte, i’m your girl!
Meer weten of online marketing? Check dan mijn cursus ‘’Online marketing vanuit jouw authentieke zelf’’.

Berichten

Misschien vind je dit ook interessant