Hoe maak je een funnel voor een webinar?

Een funnel voor een webinar is een fijne manier voor nieuwe bezoekers om kennis te maken met jou en jouw bedrijf. De bezoeker ziet jou in een video en krijgt meteen een beeld en gevoel van wie jij bent en hoe jij werkt. Bij een live webinar heeft de bezoeker meteen de mogelijkheid om vragen te stellen en kun jij laten zien dat je expert bent op jouw vakgebied.

Het doel van een webinar is om uiteindelijk verkoop te generen. Dit kan in de vorm van het aanbieden van een korting op je product of dienst, of een gratis kennismakingsgesprek. Een webinar is ideaal voor het verkopen of lanceren van een product of programma rond de €200-€2000. Hier komt de funnel om de hoek kijken! Er zijn twee mogelijkheden als je een funnel wilt maken voor een webinar. Je kunt een funnel maken voor een webinar dat je gaat geven, of een funnel voor de opname van een webinar dat je al gegeven hebt.


Wat heb je nodig voor een webinar Funnel:

Voor een Webinar funnel dat je nog gaat geven heb je de volgende elementen op je website nodig:

  • Een opt-in pagina waar deelnemers zich kunnen inschrijven voor het webinar
  • Een e-mailmarketingsysteem zoals bijv. Active Campaign of Laposta
  • Een webinar service systeem zoals bijv. WebinarGeek
  • Thank you page voor de snelle beslissers


Wil je een webinar funnel maken voor een webinar dat je al hebt opgenomen, dan heb je deze elementen nodig:

  • Een opt-in pagina waar deelnemers zich kunnen inschrijven om de opname te ontvangen
  • Een e-mailmarketingsysteem zoals bijv. Active Campaign of Laposta
  • Een videohosting systeem zoals vimeo
  • Een afgesloten pagina op je website waar gebruikers de video kunnen bekijken
  • WooCoommerce of een vergelijkbare betaal dienst op je website voor je product
  • Agenda tool voor bezoekers om meteen een afspraak in te plannen
  • Thank you page met eventueel een aanvullende actie


Hoe werkt een Webinar funnel?

De webinar funnel start zodra je bezoeker op je opt-in pagina komt en zich inschrijft voor je webinar. Na inschrijving wordt de bezoeker automatisch doorgestuurd naar de bedankpagina met meer informatie over de datum en het tijdstip van het webinar. 

Maak je een funnel voor een al opgenomen webinar, dan start de funnel hetzelfde als hierboven beschreven. Het enige verschil is dat de bezoeker na het inschrijven meteen inloggegevens krijgt om de opname van je webinar te bekijken. Na de video-opname kun je de bezoeker doorsturen naar een salespage page waar de bezoeker meteen je product of dienst kan kopen of een gratis kennismakingsgesprek kan inplannen.

Niet alle bezoekers zijn snelle beslissers, dus kan een e-mailfunnel kan hier een uitkomst bieden! Nadat de bezoeker het webinar heeft bekeken, start de funnel. Nu is het tijd om je bezoeker om te zetten in een betalende klant. Dit kun je doen door na het webinar nog een aantal opvolgmails te versturen. Zo kun je de bezoeker langzaam kennis met je laten maken. In deze opvolgmails verwijs je ook nog 2-3 keer naar het aanbod dat je in je webinar hebt gedaan.

Het e-mailsysteem

Afhankelijk van je e-mailsysteem, kun je met bepaalde tags instellen welke e-mails je bezoeker krijgt. Je wilt namelijk niet dat de bezoeker die je product al heeft gekocht of een gesprek heeft ingepland alsnog 3 herinner mails krijgt.  Idealiter krijgen deze bezoekers alleen een bedankmail. Met een betaalde e-mailprovider zoals Active Campaign of Sendinblue kun je dit soort tags instellen.

Hulp nodig om dit op te zetten? Let me know! Met een strippenkaart kan ik dit voor je oppakken.

*Je bezoeker dient akkoord te gaan met e-mails voor reclamedoeleinden. Vermeldt dit bij de inschrijving van je gratis weggever.

Berichten

Misschien vind je dit ook interessant