Spreek jij de taal van jouw klanten?

Een tijdje terug schreef ik al dat onze Isa sinds kort woordjes gebruikt: eten hap hap, auto toet toet, douche en bad. Je klanten leren aanspreken is eigenlijk hetzelfde als een dreumes die start met praten. Isa kopieert automatisch de woorden en de uitspraak van ons, haar ouders. Na-apen, kopiëren (Laatst zei ze domme domme  bedoelde ze nu GVD?)

Spreek jij ABN of een dialect? Dan neemt je kind dit automatisch over. Gaat je kind naar een oppas of een opvang dan neemt het hier ook weer spreekvaardigheden over.

Maar hoe zit dat dan met jou? En hoe gebruik je dit in je online marketing? Hoe spreek jij? In je eigen woorden of in de woorden die je hebt aangeleerd van anderen? Spreek jij dezelfde taal als jouw klanten? En gebruik je dit ook in je teksten?

Copywriting = kopiëren & schrijven

Copywriting wil eigenlijk zeggen, kopiëren en schrijven. Kopieer de woorden die je klanten gebruiken en verwerk dit in jouw teksten.

Hoe doe je dit:

  • Check je mails, dm’s of comments, wat vragen je klanten en welke woorden gebruiken ze? Kun je zinnen of woorden letterlijk overnemen?
  • Denk terug aan gesprekken met klanten, wat voor vragen hebben ze en welke woorden gebruiken ze.
  • Bekijk de referenties van je klanten, wat voor zinnen/woorden gebruiken ze?
  • Activeren de vragen/woorden van jouw klant bij jou een antwoord? Schrijf hier dan over, gebruik de letterlijke vraag van je klant en geef antwoord. Zo heb je weer input voor je contentplanning en website.
  • En zorg er dan voor dat het antwoord op de vraag in je eigen woorden wordt geschreven. Zoals je het ook tegen een vriendin zou uitleggen. (en niet de woorden die je op de opvang hebt geleerd )

Wat is het probleem van je doelgroep

Om copywriting goed in te zetten, moet je natuurlijk wel weten wat het probleem is van je doelgroep. Als je mijn vorige tips hebt opgevolgd, heb je nu al een aardige indruk van je klanten en waar ze naar op zoek zijn.

Heb je hier toch nog je twijfels over, dan wordt het tijd voor marktonderzoek. Dat kan heel gemakkelijk met deze tips:

  • Ga in gesprek met jouw (huidige) klanten en vraag wat hun grootste frustratie is.
  • Zoek ze op tijdens netwerkevents, en ga het gesprek aan.
  • Stel vragen aan je volgers op social media, dit kan d.m.v. polls of een open vraag.
  • Stuur een enquête naar je huidige klanten of de mensen op je e-maillijst (als je die al hebt)

Want zonder een duidelijk probleem, weet je ook niet hoe jouw product of dienst als oplossing kan bieden. En hoe weet je dan hoe copywriting kunt toepassen?

Hopelijk heb ik je met deze tips weer een eind op gang geholpen, en als je nog hulp nodig heb, hoor ik het graag!

Share:

Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn
Berichten

Misschien ook interessant

Handige tools

Wat is een evergreenfunnel

Wat is een evergreenfunnel? Een evergreen funnel, misschien heb je er wel eens van gehoord, misschien zegt het je totaal niets. Ik durf erom te

Lees meer »

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *