Triggerwoorden, wat zijn ze en hoe gebruik je ze?

Hoe gebruik je triggerwoorden om de behoeftes en emoties van je klant te activeren? Marketing draait, naast herkenning, vooral om het activeren van je (potentiële) klant. Je wilt graag dat je volger iets gaat doen met je content zoals liken, reageren, delen of opslaan.

 

Triggerwoorden

Je kunt je klant of volger stimuleren door het gebruik van triggerwoorden. Het hele doel van de triggerwoorden en zinnen is om nieuwsgierigheid te wekken, de klant of volger moet verder willen lezen omdat hij of zij benieuwd is naar wat hij of zij kan krijgen. Triggerwoorden kunnen zijn: Gratis, Geheim, nieuw, Alleen vandaag etc.  of triggenzinnen zoals: ’’Ik ga even heel eerlijk zijn’’, ‘’Jij kunt dit!”, ‘’Fuck it’’, ‘’Mijn grootste geheim om meer klanten te krijgen, is dit’’.

 

Beeldend schrijven

Naast triggerwoorden is het ook goed om beeldend te schrijven.  Je klant of volger wil namelijk meegenomen worden in het verhaal. Voor zich zien hoe het zich afspeelt. Zich kunnen herkennen in de situatie. Als je bijvoorbeeld vertelt dat je aan het wandelen was en je droomhuis tegen kwam, dan kan dit op twee manieren:

 

Fout: Toen liep ik door het weiland en aan het einde van de weg zag ik een huis en ik dacht Ja daar wil ik wonen.

Goed: Terwijl de zon langzaam onder ging liep ik door het weiland, mijn laarzen nat van het hoge gras, aan het einde van de weg zag ik een mooie oude boerderij en ik dacht JA daar wil ik wonen.

 

Het geeft meteen een ander gevoel af. Dit kun je bijvoorbeeld ook doen met merken: Als ik tegen jou zeg: ‘’Kom langs voor een kopje koffie’’ of ik zeg ‘’Kom langs voor een kopje Nespresso’’ Wat is het verschil tussen een gewoon kopje (filter)koffie en een kopje Nespresso? Bij Nespresso hebben de meeste mensen meteen een beeld. Gecreëerd door de mooie en luxe reclames die zij uitzenden. Dat is een totaal ander beeld dan dat ik zeg dat ik filterkoffie heb.

triggerwoorden, george clooney, koffie
fotobron: nieuwsblad.be

Nespresso= george clooney op een jacht= luxe –> Filterkoffie = aan de keukentafel = gemoedelijk

Het draait allemaal om wat je wilt uitstralen en waar je doelgroep zich mee associeert, waar zijn ze naar op zoek en hoe kun je ze activeren.

 

Checklist voor je volgende tekst

1. Start altijd eerst met het bepalen van de uitkomst, wat wil je dat de lezer gaat doen? Wil je dat hij meteen iets gaat kopen, inschrijven voor de nieuwsbrief, bericht delen?

2. Daarna ga je triggerwoorden zoeken die passen bij de actie die de klant moet nemen, bijv. ALLEEN VANDAAG NOG, MIJN GROOTSTE GEHEIM DEEL IK IN MIJN VOLGENDE NIEUWSBRIEF.

3. Daarna maak je het hele verhaaltje beeldend door een praktijkvoorbeeld te pakken en dit zo veel mogelijk in detail te beschrijven.

 

Kind kan de was doen!

Een lijst van triggerwoorden vind je hier. https://www.wouterkleinsman.nl/mediapsychologie/167-powerwoorden-en-5-krachtige-teksttechnieken-die-aandacht-trekken/

 

Share:

Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn
Berichten

Misschien ook interessant

Handige tools

Wat is een evergreenfunnel

Wat is een evergreenfunnel? Een evergreen funnel, misschien heb je er wel eens van gehoord, misschien zegt het je totaal niets. Ik durf erom te

Lees meer »

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *